Degujen opettaminen 1 - Mitä ruokaa opettamiseen?

Aion aloittaa tällaisen sarjan postauksia, joissa kerron degujen opettamisesta ja viimeaikaisista tempuista ja jutuista, joita olen deguille opettanut. Minulla on siis kaksi degua nimeltään Cherry ja Malina.
Aiemmin olen jo kirjoittanut degujen opettamisesta joitain postauksia, mutta näistä tulee hieman erilaisia. Nämä postaukset tulevat sisältämään niin tietoa deguista kuin omia kokemuksiani ja havaintojani degujen opettamisesta, eikä aina vain yhdeltä päivältä, vain lähiajoilta.


Mitä temppuja deguni ovat jo oppineet?
Deguille voi opettaa monia erilaisia temppuja ja olenkin niistä jo blogissani kertonut aika paljon. Deguni osaavat hyvin pyörimistempun, jossa degu pyörii kierroksen ympäri sekä hyppytempun, jossa degu hyppää puisen "esteen" yli.

Mikä ruoka on paras opettamiseen?
Hyppytemppua opettaessa olen huomannut, että se onnistuu paremmin, kun käytän kaurahiutaleita opettamiseen. Lähiaikoina olen opettanut deguille myös kiertotemppua, jossa degun pitää siis kiertää jokin esine. Jos olet lukenut aiempia blogitekstejäni, saatatkin tietää, että usein kiertotemppua opettaessani degut yrittivät juosta karkuun, eivätkä keskittyneet temppuun hyvin. Nyt päätin testata, mitä ruokaa minun kannattaa käyttää kiertotemppua opettaessa.

Ensin opetin deguja käyttäen kaurahiutaleita. Molempien degujen kohdalla, degu yritti aluksi karata, mutta se johtui luultavasti siitä, että degu ei vielä tajunnut tempun tarkoitusta, sillä en ole opettanut kiertotemppua deguille niin paljoa kuin muita temppuja. Temppu onnistui jonkin ajan kuluttua ihan hyvin.
Sen jälkeen käytin opettamiseen auringonkukansiemeniä ja huomasin, että degut tekivät tempun vieläkin aika hyvin, mutta välillä lähtivät kävelemään väärään suuntaan, mitä ne tekivät myös kaurahiutaleilla opettaessa. Temppua pitää siis vielä opetella.
Tein testin muutamana eri päivänä ja tulokset olivat aikalailla samat.
Näin ollen auringonkukansiemenet ja kaurahiutaleet toimivat deguillani samanlailla kiertotempun opettamiseen. Hyppytempussa saattaa olla kyse siitä, että degut näkevät kaurahiutaleet paremmin ja pystyvät seuraamaan sitä paremmin, sillä minulla oli niitä useampi kädessä, kun opetin deguja. Auringonkukansiemeniä ei nimittäin näe niin hyvin, sillä ne ovat pieniä ja minulla oli niitä kädessä vain yksi kerrallaan. On tietenkin myös mahdollista, että hyppytempussa kaurahiutaleet vain toimivat paremmin.

Comments

Popular Posts